Du er her: Forside Skip Krigsbygd Eskortetrålere Eskortetrålere - klasser

Eskortetrålere - klasser

Rekvirerte fiskefartøyer spilte en betydelig, men lite påaktet rolle under Første og Andre verdenskrig. I tillegg ble det under begge krigene bestilt et stort antall marinefartøyer av trålertype til bruk for eskorte, vakttjeneste, patrulje, minesveiping, havneoppgaver mm.

Royal Navy kom under Første verdenskrig til å bruke rekvisisjonerte trålere til mange oppgaver fra eskorte til havnetjeneste. For at rekvirering av trålere ikke skulle sette forsyningene av fisk i fare, besluttet Admiralitetet i 1916 sette i gang bygging av trålere for egen regning. Det ble da bestilt 120 av Mersey-klassen, 300 Castle og 160 Strath-klasse trålere.

Av disse ble 365 levert til Royal Navy innen utgangen av 1918, mens ble 82 kansellert og 133 fullført som sivile trålere.  I mellomkrigstiden ble de fleste av Royal Navys trålere solgt til sivil bruk.

 

Midt på 30-tallet begynte Royal Navy igjen å utvikle eskortetrålere med bygging av HMS Basset som prototype i 1935. Den skilte seg fra vanlige trålere ved å ha noe mindre spring, lengre bakk og maskinrommet midtskips. Det ble i 1938 bygd ytterligere fem av denne klassen, på 163.5 fot, samt under krigen 45 bestilt ved verft i India.

 

Fra erfaringene med Basset ble det i 1939/40 bestilt 197 fartøyer av en modifisert type, fordelt på klassene:

Tree-klasse

20

Dance-klasse

20

Shakespearian-klasse

12

Isle-klasse

145



Disse var skrogmessig like, med følgende spesifikasjoner:

deplasement     545 tonn

skrog               164 oa/157pp/27.5/10.6 ft

maskin             triple-ekspansjon på 850 ihk

fart                   12 knop

armering          1x12-pund, 3x20mm kanoner mot luftmål

bemanning       35-40 mann, avhengig av oppgavene.

 

Det ble også bygd andre typer eskortetrålere rundt om i verden:

3

Admiralty-type

156 fot i New Zealand

6

Portuguese type

139 fot treskrog i Portugal

6

Portuguese-type

139 fot stålskrog i Portugal

6

Brazilian-type

176 fot i Brasil

14

Castle-klasse

134 fot i New Zealand

8

Hills-klasse

181 fot i Storbritannia

10

Fish-klasse

162 fot i Storbritannia

8

Round Table-klasse

137 fot i Storbritannia

9

Military-klasse

193 fot i Storbritannia

Fartøyene ble utrustet for ulike oppgaver; de vanligste var rene eskorteoppdrag utstyrt med synkeminer mot ubåter, minesveiping, sperrefunksjoner som legging av antiubåtnett, og etterhvert også rene støtte- og havneoppdrag.

 

Royal Norwegian Navy i Storbritannia fikk overta følgende i 1944:

HMS Shiant

ble RNN Jeløy

HMS Inchmarnock

ble RNN Karmøy

HMS Kerrera

ble RNN Oksøy

HMS Eday

ble RNN Tromøy

HMS Mincalo

ble KNM Tromøy (II)

Av disse ble Eday levert tilbake pga kjeleskade og erstattet av Mincarlo som Tromøy. De var under kommando til 1946, da de ble levert tilbake til Royal Navy.

 

I løpet av 1945/46 ble eskortetrålerne, sammen med store mengder andre overtallige marinefartøyer, lagt opp i britiske havner, strippet for militært utstyr, men ellers intakte. Gjennom the Director of Small Craft Disposal i Cobham ble de budt ut for salg i grupper, trolig etter slik de lå opplagt.

Mange fant veien til norske kjøpere via skipsmeglere i Bergen. Haugesund og Stavanger. Særlig var Isles-klassen og de tilsvarende aktuelle, og til sammen 46 slike fartøyer ble kjøpt i 1946/47. I tillegg ble det overtatt fire av Portuguese-typen, og noe senere også to av Round Table-klassen, men i dette tilfelle som secondhand trålere fra Storbritannia.

Med lengde på 164 fot kunne Isles-klassen bygges om til lastebåter på 600-700 tdw. De ble bygd om etter flere konsepter; noen ganmske enkelt ved å rydde lasterom forut og akter, andre ved fullstendig ombygging med dieselmotor akter. Mange norske kjøpere passet på å kjøpe en eskortetråler sammen med en liten MMS, og å bruke sistnevntes dieselmotor i eskortetråleren.

Som lastebåter ble eskortetrålerne bare måtelig vellykket. De fikk stort dypgående, dessuten var skroget smekkert slik at lasterommet smalnet av forover. Men de som ble godt ombygd og fikk gode motorer ble fremkommelige og solide skip som var i fart til ut på 1970-tallet.

 

Uoverensstemmelser:

Kilder som Lloyd’s Register gav lenge ikke den opprinnelige identitet som marinefartøy. I noen tilfeller har det oppstått tvil om fartøyenes identitet.

Eksempler:

HMCS Flint i mange kilder oppgitt å bli tysk Trave, mens det norske skipsregisteret klart viser at Argo er ex Flint.

Svensk Sarabande ble kanadisk Guard Mavoline, mens Lloyds påstår at dette fartøyet er ex Romeo.

 

 

 

Class HMS built shipyard acq call sign mercantile names
Tree Bay 40 Cochrane 47 02 LMJD Bay, Tristonia
Blackthorn 40 Cochrane 55 04 LCDP Klan, Jan Ove
Fir 40 Cook Welton 47 03 LMMJ Vollen, Betty, Monteponi
Olive 40 Hall Russell 48 06 SFHB Samba
Rowan 39 Smith's Dock 47 05 LMLU Maiken, Talis, Musi, Bintang Samudra V
Walnut 39 Smith's Dock 48 06 Walnut, Keta
Dance Cotillion 40 Ardrossan 47 05 LMJL Brand V
Coverley 41 Ardrossan 47 03 LMHU Jannikke, Ofotfjord
Fandango 40 Cochrane 46 06 LLQU Fandango, Samfrost
Morris Dance 40 Goole 47 06 LMMG Tottan, Kvitfjell, Seiko, Deep Diver, Sjövik
Quadrille 41 Hall Russell 46 09 LLZA Elsa, Murten, Remex, Ghedem
Rumba 40 A & J Inglis 47 06 LMMF Rumba, Buk Hae
Sarabande 41 A & J Inglis 47 05 Sarabande, Guard Malvoline, Superiod
Shake-spearean Hamlet 40 Cook Welton 47 01 LMFN Hamlet, Eifonn, Fort Lamalgue, Union, Nicolaos K
Macbeth 41 Goole 47 02 LMYJ Macbeth
Isles Ailsa Craig 44 Cook Welton 46 04 LLOE Veslemøy, Toran
Gweal 42 Cook Welton 46 04 LLPT Velox
Bryher 43 Cook Welton 47 05 LMHF Bryher, Eksimo, Zero
Crowlin 44 Cook Welton 46 08 LLVY Crowlin, Thermo, Chernomorez, Axum, Dire Dewa
Eday 41 Cochrane 47 01 LMFB Fjellberg, Sempach
Farne 43 Cook Welton 46 LMEE Farne
Gillstone 43 Cochrane 46 04 LLJK Gillstone, Argo, Freedom First, Glenrock, Sea Enterprise, Almirante
Grassholm 43 John Lewis 46 04 LLVL Grassholm, Ewvangelistria
Gulland 43 Cook Welton 46 09 LLYM Henken, Arab Trader
Harris 44 Cook Welton 46 LMIM Harris, Lyngås, Fort Malbousquet, Sheila Margaret
Hoy 41 Cook Welton 46 05 LLQL Hoy, (8de Mai), Dunay
Hunda 42 Ferguson 46 05 LLOP Gygra
Inchmarnock 41 John Lewis 46 12 LMOB Tilthorn, Nador, Servannaise, Monteresa
Kerrera 41 Fleming & Ferguson 46 11 LMPI Jason
Kittern 43 Cook Welton 46 04 LLQI Bonita, Stat, Hele Tola, Stat, D'Vora
Mewstone 43 Cook Welton 46 04 LLPU Vingtor
Minalto 43 Cook Welton 46 11 LMAG Lillen, Agricola, Holstentor, Trave, Perna
Mincarlo 44 Ardrossan 46 11 LMFJ Kristianborg , Sverre Hund, Oborg, Eilert Star, Panormitis
Rousay 42 Goole 46 08 SHRN Henøy, Tova, Einar Hund, Tangvik, Mizar, Mammut-Makt
Shiant 41 Goole 46 11 LMFI Artemis
Skokholm 43 Cook Welton 46 06 LLSI Skogholm, Hochmeister, Grigorousa, Stelios, Fenia
Ulva 42 Cook Welton 46 04 LLPO Ulva, Salvo, Plico, Suriname, Anne T Williams
Westray 42 John Lewis 47 04 LMJM Westray, Westbay
Can Isles Anticosti 42 Collingwood 46 07 LLUO Guløy, Barbro, Guiseppina
Cailiff 42 Collingwood 46 LLQN Borgenes
Campenia 42 Collingwood 46 05 LLQM Cleveland, Sigurd Hund, Vestfar, Hans Hansen
Flint 42 G T Davie 46 03 LLOR Argo
Herschell 43 G T Davie 46 OXSP Eirikur hin Reydi, Radni
Ironbound 42 Kingston 46 04 Turøy, Christina, Korsö
Liscomb 42 Kingston 46 06 LLQV Aalesund, Lars Nyvoll, Jan Mayen, Jan Mayen 2
Magdalen 42 Midlands 46 04 LLPV Marøy, Cinzia, Sabrina
Manitoulin 42 Midlands 46 04 LLQK Mantoulin, Ran, Ran B, Blue Peter, Ble Bay, William S, Queen Patricia, Georges A Rocha
Portuguese Prong 42 A Monica 46 09 LLYZ Sjøsterk
Property 42 A Monica 46 LLVF Property, Vaagnes
Prowess 42 A Monica 46 09 LLUV Prowess
Prodigal 42 Uniao Fabril 46 06 LLSZ Oval
Round Table Sir Agravine 42 John Lewis 54 11 LHXU Utheim, Federal
Sir Lamorack 43 Hall Russell 54-08 LLEB Bracon


 


NSS – Norsk Skipsfartshistorisk Selskap | Norwegian Maritime History Society. epost: dbakka(a)online.no