Du er her: Forside Skipsbygging Skipstyper FMV 3500-tonner 1948/49 FMV 3500 tdw linjeskip 1948/49

FMV 3500 tdw linjeskip 1948/49

Fredriksstad Mek Verksted (FMV) var i mellomkrigstiden trolig det mest produktive norske verft for bygging av lasteskip. Verkstedet gikk langt i å utvikle dampmaskineriet med den mer effektive dobbelt compound ”Fredriksstad dampmotor” i kombinasjon med patentet for kjelene på dekk, som i sum var et gunstig fremdriftskonsept.

Etter å ha høstet stor suksess med sine 2500 tdw Lakeskip og 7000-tonns stortrampskip på dette konsept, ble det mot slutten av krigen lansert et design for en 3500-tonner med god fart, beregnet på linjefart. I 1945/46 ble det bestilt tre skip av denne typen.

 

Ganske sikkert er dette en konstruksjon inspirert av verkstedets nye direktør, Jens August Wilhelmsen som kom fra Aker i 1943. Han introduserte noen av de klassiske FMV-formene som den spesielle baugen og en slags strømlinjeformet overbygning.

 

Denne typen ble utformet for linjefart i europeiske og amerikanske farvann, hurtiggående skip med god kubikk og godt utstyrt med ventilerte lasterom mv. Skipene var bygget som shelterdekkere  med tre rom og fem luker, maskineri og innredning midtskips og mannskapet akter i poopen. Dekkslinjen var flush med unntak av bakken som halvdekk forut.

 

Første skip av typen, K G Meldahl levert i juli 1948, kom opp i 17.2 knop på prøveturen, mens marsjfart kan ha ligget rundt 14 knop; ikke verst for et dampskip. Etter K G Meldahl til K K Rasmussens Rederi bestilte Moltzaus Tankrederi to skip i 1945/46, hvorav det andre ble solgt til Vilhelm Torkildsens rederi i Bergen.

 

brt

tdw

skrog

kubikk

maskineri

2300

3550

351.0oa/332.3pp/50.7/27.3

279/257gb

C4 1990 ihk

De tre søstrene ble levert fra FMV i 1948/49 og ble alle sluttet på T/C i linjefart.  Alle ble imidlertid solgt i 1949/50, K G Meldahl innenlands til Høegh, mens Foldal og Marstenen gikk til europeiske linjerederier.

Til gjengjeld skulle K G Meldahl få en lang tjeneste i handelsflåten som Høegh Clair, Utsira og til sist Cecilie Brøvig. Det meste av tiden seilte den i amerikansk fart, både for linjerederier og med papir på vestkysten. Interessant nok ble skipet kjøpt av Vilhelm Torkildsen i 1955, fem år etter at rederiet hadde solgt søsteren Marstenen. Ved salget i 1968 var Cecilie Brøvig et av de siste lasteskip med damp stempelmaskineri i utenriksflåten.

 

skip

tdw

levert

s norsk

solgt

K G MELDAHL

3550

7.48

Høegh Clair, Utsira, Cecilie Brøvig

68 Korea

FOLDAL

3550

11.48

 

50 Sverige

MARSTENEN

3574

6.49

 

50 UK

 

 

Om foreningen

Norsk Skipsfartshistorisk Selskap

    • 1500 medlemmer
    • syv lokalforeninger med regelmessige møter
    • tidsskriftet SKIPET 4 ganger i året
    • eier unik fotosamling
Vårt magasin

Files in English

You may find files on our website intelligible to English users.

 

Warbuilt - MMS 110 foot class

MMS 140 foot class

Escort trawlers to Scandinavia

German vessels to Norway 1945/46

 

mv FJALIR (1939) was the former German Kondor

 


NSS – Norsk Skipsfartshistorisk Selskap | Norwegian Maritime History Society. epost: dbakka(a)online.no