Du er her: Forside Skipsbygging Skipstyper Helsingørs linjeskip 1955-60 Helsingør Skibsværfts linjeskip 1955-60

Helsingør Skibsværfts linjeskip 1955-60

Rederiet A F Klaveness & Co, Oslo, fikk i årene 1955-60 levert en serie på fire vakre linjeskip fra Helsingør Skibsværft & Maskinbyggeri. Dette var linjevakre skip som skulle gjøre mange års god tjeneste under Klaveness og Wilhelmsens flagg.

I likhet med samarbeidspartner Fearnley & Eger valgte også A F Klaveness & Co å satse på noe mindre linjeskip i Fern-Ville Mediterranean Line, mellom New York og østkysthavner til Middelhavet. Fearnley & Eger hadde fått levert fire skip fra Sarpsborg Mek Verksted (se presentasjon av denne serien), og Klaveness fulgte opp med noe større skip.

Kontrakter for to skip ble rapportert i september 1954, for to skip på nær 400 fots lengde og 5200 tdw, utstyrt med B&W-maskiner lisensbygget i Helsingør.

 

Corneville levert i desember 1955 var seriens første og vakte betydelig oppsikt med sine moderne linjer og gode utstyr.

Under det vakre utseende var det imidlerid et mer konvensjonelt indre; en stor shelterdekker med 5 lasterom og 5 luker. Det var riktignok stål luker på værdekk og ”flush” stålluker på mellomdekk, men f eks riggen var 10-tonns bommer med en 30-tonns tungløftbom. Nederst i luke 5 var det dyptanker for flytende last eller ballast. Ellers var det innrettet strongroom på hoveddekk i akterkan av midtskipsbygningen, det var lugarer og salonger for 12 passasjerer osv.

Corneville fikk hovedmotorer av B&W type på 6 sylindre og 4700 bhk ytelse, noe som gav 16 knops marsjfart. Rederiet hadde for disse skipene forhandlet frem fast pris på DKK 10,95 millioner, tilsvarende rundt NOK 14 millioner.

 

Omtrent samtidig med levering av Corneville bestilte rederiet ytterligere en søster, byggenummer 343, og i mai 1857 også en fjerne, nr 348. De to neste skipene ble gjort 5 fot lenger, men var ellers stort sett like. De ble imidlertid målt som konvertible shelterdekkere, som altså kunne lastes ned til værdekk, og fikk følgelig høyre dødvekt, 6285 tdw.

 

Nr

brt

tdw

skrog

kubikk

maskin

325/326

3470

5270

397.9/54.1/19.5

366/335

M6 4700 bhk B&W

343/348

5440

6280

402.7/54.1/28.2

363/328

M6 4700 bhk B&W

Både Corneville, Libreville og de to neste Crestville og Brookville ble satt inn i Fern-Ville Mediterranean & Middle East Service fra levering.

Imidlertid kom svake resultater fra linjefarten til å føre til radikale kutt hos Klaveness, som i 1961 trakk seg fra Middelhavslinjen. Dette førte til at de to nyeste søstrene ble solgt til Wilh Wilhelmsen i 1961 og i stedet satt inn i Barber West African Line, mellom USAs nordøstkysten og Vest-Afrika. Omdøpt til Tema og Titania kom de en periode til å seile under Barbers merke, som den gang var stjerne og striper.

Corneville og Libreville fortsatte i Klaveness, men ble chartret ut til andre linjer. I 1971 ble begge solgt til Transportes Maritima Mexicana (TMM), men fortsatte i en periode med offiserer utlånt fra Klaveness.

De fire søstrene ble alle solgt til utlandet i 1971.

 

skip

tdw

lev

s norsk

solgt

Corneville

5270

12.55

 

71 UK

Libreville

5275

2.56

 

71 Mexico

Crestville

6285

11.58

Titania

71 Hong Kong

Brookville

6275

5.60

Tema

71 Hong Kong

 

M/S Lbreville 1956

Om foreningen

Norsk Skipsfartshistorisk Selskap

    • 1500 medlemmer
    • syv lokalforeninger med regelmessige møter
    • tidsskriftet SKIPET 4 ganger i året
    • eier unik fotosamling
Vårt magasin

Files in English

You may find files on our website intelligible to English users.

 

Warbuilt - MMS 110 foot class

MMS 140 foot class

Escort trawlers to Scandinavia

German vessels to Norway 1945/46

 

mv FJALIR (1939) was the former German Kondor

 


NSS – Norsk Skipsfartshistorisk Selskap | Norwegian Maritime History Society. epost: dbakka(a)online.no