Du er her: Forside Skipsbygging Skipstyper Liberty EC-2 S-C1

Liberty EC-2 S-C1

Liberty-skip Typen EC-2 S-C1 ble bygget i et antall av 2.710 i USA som en tilpasning av den britiske Ocean-typen utviklet av Robert C Thompson. Nortraship fikk under krigen overta 12 skip direkte fra verft, hvorav 2 ble senket/skadet. Disse ble innkjøpt under US Merchant Ship Sales Act sammen med 38 andre, mens 6 andre ble anskaffet gjennom vanlige kanaler.

Liberty-skip EC2-S-C1

Liberty-skipet var USAs svar på den tyske ubåtkrigen. Da produksjonen var på sitt høyeste i 1943 ble det levert 3 skip per dag, og den samlete produksjonen kom opp i 2710 skip fra 1942 til 1945.

Les mer…

Liberty-skip i norsk eie

Liberty-skip Typen EC-2 S-C1 ble bygget i et antall av 2.710 i USA som en tilpasning av den britiske Ocean-typen utviklet av Robert C Thompson. Nortraship fikk under krigen overta 12 skip direkte fra verft, hvorav 2 ble senket/skadet. Disse ble innkjøpt under US Merchant Ship Sales Act sammen med 38 andre, mens 6 andre ble anskaffet gjennom vanlige kanaler.

Les mer…

01 Leiv Eiriksson - Vinni

Leiv Eiriksson, overtatt på lend-lease av Nortraship i januar 1943, senere solgt som Vinni av Oslo

Les mer…

02 FRIDTJOF NANSEN

ds Fridtjof Nansen, overtatt av Nortraship fra US War Shipping Administration i februar 1943, senere solgt til A I Langfeldt & Co, Kristiansand

Les mer…

03 ROALD AMUNDSEN

Roald Amundsen overtatt av Nortraship i april 1943 under lendlease, solgt 1946 til Olav Ringdals Rederi, men forlisteet år senere.

Les mer…

04 OLE BULL

Ole Bull ble overtatt av Nortraship i mai 1943, seilte etter krigen for Peder Smedvig, Stavanger inntil 1959

Les mer…

05 EDVARD GRIEG

Edvard Grieg ble overtatt fra verftet i mai 1943, etter krigen bygget om til gasstanker og ble det siste norske Liberty-skip i fart

Les mer…

06 CHRISTIAN MICHELSEN

Christian Michelsen, overtatt i mai 1943, fikk en kort karriere før den ble torpedert i september med stort tap av liv.

Les mer…

07 VIGGO HANSTEEN

Viggo Hansteen ble overtatt i oktober 1943 og etter krigen solgt til Sam Ugestad og deretter Rønneberg & Galtung i Moss.

Les mer…

08 SVERRE HELMERSEN

Sverre Helmersen ble overtatt av Nortraship i april 1944 og ble skadet ved minesprenging i april året etter. Kondemnert og levert tilbake til US War Shipping Administration

Les mer…

09 HARALD TORSVIK - GREY COUNTY

Harald Torsvik kom i fart i november 1944. Solgt til linjefart i 1946 og videre til grekere i 1951.

Les mer…

10 CARL OFTEDAL - BRANT COUNTY - MATANG

Carl Oftedal ble overtatt av Nortraship i mars 1945, like før krigen sluttet. Solgt for linjefart i 1946 og seilte som norsk Brant County og Matang inntil salg i 1956

Les mer…

11 VADSØ - LIBREVILLE

Vadsø bel levert fra verkstedet i desember 1944 og overlatt Nortraship; solgt 1946 som Libreville

Les mer…

12 LEKTOR GARBO - N O RØGENÆS

Lektor Garbo ble overtatt våren 1945 og solgt i slutten av 1946 til Haugesund som N O Røgenæs

Les mer…

13 ESSI

Essi ble overtatt av Bj Ruud-Pedersen, Oslo, i romjulen 1946.

Les mer…

14 SNELAND I

Sneland I ble kjøpt til haugesund vinteren 1947 og oppdøpt etter det siste norske senkede skip under Andre verdenskrig. Skipet eksisterte som polsk lagerskip til 1994 og var således det siste som eksisterte.

Les mer…

15 BROTT - FINNBORG

Brott var ett av to Liberty-skip kjøpt av Henriksens Rederi i Oslo, solgt videre i 1951 som Finnborg.

Les mer…

16 WILFRED - FOLKE BERNADOTTE

Wilfred ble kjøpt av Anders Wilhelmsen & Co vinteren 1947 og solgt videre året etter til Prebensen & Blakstad, Risør, som Folke Bernadotte

Les mer…

17 OCEAN LIBERTY

Ocean Liberty blé kjøpt av T S Bendoxen i Lillesand og overtatt i februar 1947. Allerede i juli samme år ble skipet ødelagt av eksolosjon i Brest med stort tap av liv og verdier.

Les mer…

18 STUGARD

Stugard ble kjøpt til Hjalmar Røed & Co, Tønsberg, i mars 1947 og seilte for rederiet til 1961.

Les mer…

19 ARTHUR STOVE

Arthur Stove var det første av flere Liverty-skip kjøpt av Jørgen J Lorentzen-rederiene. Solgt til grekere i 1955.

Les mer…

20 RUNA

Waages Tankrederi AS overtok våren 1947 Liberty-skipet Runa, som ble solgt videre til greske kjøpere i 1953.

Les mer…

21 SILVANA

Tschudi & Eitzen overtok Silvana våren 1947 og seilte den i syv år, solgt til freske kjøpere i 1954.

Les mer…

22 VINDAFJORD

Den Norske Amerikalinje overtok Liberty-skipet Vindafjord i mai 1947, men solgte det videre etter fire år til greske eiere.

Les mer…

23 KENT COUNTY

Westfal-Larsen & Co overtok Liberty-skipet Kent County sommeren 1947 og satte det inn i County Line. Solgt til USA i 1958.

Les mer…

24 BONDE

Bonde var det andre Liberty-skipet til Henriksen Rederi, Oslo, i flåten fra 1947 til 1961.

Les mer…

25 WILFORD

Wilford ble kjøpt av Borges Rederi, Tønsberg, i 1947 og seilte for rederiet i ti år.

Les mer…

26 JANNA

Pehrspn & Wessel i Drammen kjøpte Liberty-skipet Janna sommeren 1947 og solgte det til Pole ved utgangen av 1958.

Les mer…

27 JANE STOVE

J J Lorentzen-rederiene kjøpte flere Liberty-skip, også Jane Stove sommeren 1947. Solgt i 1956 til greske eiere.

Les mer…

28 MILBANK

Yngvar Hvistendahl i Tønsberg eide Liberty-skipet Milbank fra 1947 til 1958.

Les mer…

29 FLORENTINE

Reidar Rød i Tønsberg overtok Florentine i 1947. Skipet gikk tapt i februar 1951.

Les mer…

30 GREGERS GRAM

Olav Ringdal hadde allerede kjøpt Liberty-skipet Roald Amundsen høsten 1946 og overtok i juli 1947 også Gregers Gram, oppkalt etter den kjente sabotøren i Oslo. Skipet ble motorisert i 1953 og seilte for Ringdal til 1960.

Les mer…

31 SALLY STOVE

Sally Stove var det femte av seks Liberty-skip kjøpt av J J Lorentzen-gruppen, overtatt sommeren 1947. Det ble ombygd til motor i 1953 og solgt i 1960.

Les mer…

32 FEGGEN

Feggen var et av to Liberty-skip kjøpt av Lundegaard & Sønner, Farsund. Begge kom til å seile for Saguenay gjennom hele sin norske tid.

Les mer…

33 SPURT

Spurt og Feggen fikk parallelle liv under Lundegaard & Sønner, Farsund, fra overtagelsen i juli 1947 til salg høsten 1961.

Les mer…

34 VALHALL

Valhall ble overtatt av Valdemar Skogland, Haugesund, i juli 1947 og skulle få et langt liv i rederiet; faktisk som det siste konvensjonelle Liberty-skip under norsk flagg.

Les mer…

36 OAKLAND

Oakland ble kjøpt til Oslo av Paul Blich sommeren 1947 og ble solgt til Holmen & Vaboen, Kristiansand, året etter.

Les mer…

37 RANA

Rana var den første av syv Liberty-skip overtatt av Gørrissen & Klaveness/Torvald Klaveness, vesentlig for amerikanske eiere. Overtatt i juli 1947 og solgt til grekere i 1951.

Les mer…

38 HERVA - MODENA

Herva ble kjøpt av Sigurd herlofson & Co, Oslo, sommeren 1947 og ble solgt videre til Alf Torgersen, Oslo, som Modena i 1951. Solgt tilutlandet 1956

Les mer…

39 KRONVIKEN - SOLMAR

Wallem & Co, Bergen, overtok Kronviken sommeren 1947. Dette ble atskillig påkostet med ny bro og god innredning. Solgt til Oslo i 1958 og overtatt av det tradisjonsrike Bergh & Helland, bergen, i 1960 som Solmar. Til norskledet rederi i Brasil i 1963.

Les mer…

40 SOLFA - NORSE LADY - DANIO

Solfa ble overtatt i august 1947 av H Rich Aass, men solgt året etter til Kristiansand. Fra 1950 eiet av Odd Godager & Co inntil solgt til Clemeth Dann, Oslo, i 1953. Til grekere i 1962.

Les mer…

41 BLUE MASTER

Skibs-AS Golden West, Oslo, overtook Blue Master i august 1947; først drevet av A F Klaveness inntil Golden West etablerte egen administrasjon. Til grekere i 1954.

Les mer…

42 LIVIA

Livia ble kjøpt til Norge i august 1947 og overtatt av Simonsen & Astrup. Solgt videre til greske kjøpere i 1950

Les mer…

43 MARIT

Jørgen P Jensen i Arendal overtok i august 1947 Liberty-skipet Marit. Solgt videre til grekere i 1955.

Les mer…

44 SURNA

Surna ble overtatt av Gørrissen & Co fra amerikanske eier i 1947. Solgt til norsk-ledet rederi Brasil i 1958.

Les mer…

45 SJOA

Sjoa ble overtatt i august 1947 av Gørrissen & Co, senere Gørrissen & Klaveness. Solgt til USA i 1951.

Les mer…

46 NIDARDAL - TINDRA

Krogstad Shipping Co kjøpte tre Liberty-skip på ettersommeren 1947 som alle ble solgt videre til Gørrissen & Klaveness; Nidarldal ble omdøpt Tindra og solgt til Korea i 1952.

Les mer…

47 NIDARHOLM - TISTA

Krogstad Shipping Co kjøpte tre Liberty-skip på ettersommeren 1947 som alle ble solgt videre til Gørrissen & Klaveness; Nidarholm ble til Tista og solgt til Korea i 1952.

Les mer…

48 NIDARLAND - TRYA

Krogstad Shipping Co kjøpte tre Liberty-skip på ettersommeren 1947 som alle ble solgt videre til Gørrissen & Klaveness; Nidarland ble Trya og ble solgt til USA i 1952.

Les mer…

49 HADA COUNTY

J Ludwig Mowinckels rederi, Bergen, overtok Liberty-skipet Hada County fra A P Møller våren 1948, satt inn i County Line og solgt i 1952.

Les mer…

50 BELFRI

Belships Co Ltd, kontrollert av J J Lorentzen-gruppen, overtok Belfri våren 1948. Skipet ble ombygd til motorskip i 1953, men solgt i 1960.

Les mer…

51 SEABREEZE - SKJELNES

SEabreeze ble kjøpt av T S Bendixen, Lillesand, til erstaning for Ocean Liberty som gikk tapt. Overtatt våren 1948 og solgt til Bergen som Skjelnes i 1959; til grekere året etter.

Les mer…

52 GEIRULV - SUNLONG

Geirulv ble innkjøpt til Arendal av Hjeruldsen & Tambs høsten 1948 fra A P Møller. Videre til Einar Lange, Oslo, i 1954, men gikk tapti desember 1956.

Les mer…

53 MYKEN

Myken ble innkjøpt som havarist i Stockholm og reparert i Hamburg for Simonsen & Astrup. Solgt allerede i 1951 til Italienere.

Les mer…

54 SOKNA

Sokna ble overtatt fra amerikansk eier høsten 1949 og fikk en langvari tjeneste under norsk flagg, mot slutten som spesialskip for svovel.Solgt 1964.

Les mer…

55 VINSTRA

Vinstra ble også overtatt fra amerikanske eiere høsten 1949, men solgt videre til grekere i 1953.

Les mer…

56 AURA

Aura kom til Gørrissen & Klaveness høsten 1949 fra amerikanske eiere og ble solgt videre til grekere i 1958.

Les mer…

Om foreningen

Norsk Skipsfartshistorisk Selskap

    • 1500 medlemmer
    • syv lokalforeninger med regelmessige møter
    • tidsskriftet SKIPET 4 ganger i året
    • eier unik fotosamling
Vårt magasin

Files in English

You may find files on our website intelligible to English users.

 

Warbuilt - MMS 110 foot class

MMS 140 foot class

Escort trawlers to Scandinavia

German vessels to Norway 1945/46

 

mv FJALIR (1939) was the former German Kondor

 


NSS – Norsk Skipsfartshistorisk Selskap | Norwegian Maritime History Society. epost: dbakka(a)online.no