- Info
Orizaba 1956
Det første skip i serien ble sjøsatt som EBBELLA til Ebbesens Rederi Co, Oslo, fra Ottensener, men omdøpt ORIZABA ved levering etter befrakters ønske.

Orizaba under senere navn som Finnwood, foto John Clarkson
| |
---|
ms ORIZABA LAWG
|
1922g 3068d, 275.5/40.0/12.8 ft
|
2d Ba28 OA57 MA 2ho/ha 137/124 gb NV
|
M8 1680 bhk 12 kn MAN
|
9.1956
|
Ottensener Eisenwerke AG, Hamburg -499
|
|
k 11. 1955, ssj som EBBELLA
|
|
Skips-AS Sjøbro (Ebbesens Rederi Co), Oslo, levert som ORIZABA
|
3.1959
|
Enso-Gutzeit OY (OY Finnlines AB), Kotka, for GBP 220.000, lev 3.3.59 od FINNWOOD
|
1968
|
OY Gäddrag AB (Gösta Lindström), Borgå (Finland)
|
2.1970
|
od REX
|
1973
|
Marittima del Nord SpA, Genova, od MAR DEL NORD
|
197
|
Michele Looz, Napoli
|
1981
|
Giuseppe Chiachetti & Angelina & Filippo Mortolo, Camogli
|
1983
|
Michele Looz, Napoli
|
1983
|
Mi Lo Mar SRL, Napoli, od SRI LANKA
|
7.1983
|
Brann i maskinrommet 9. juli 1983 nær Vieste på reise Bari-Venezia, slept til Manfredonia
|
11.1983
|
Til opphugging - slept fra Manfredonia 8. november for Ortona
|
|
|
|
-
Norsk Skipsfartshistorisk Selskap
- 1500 medlemmer
- syv lokalforeninger med regelmessige møter
- tidsskriftet SKIPET 4 ganger i året
- eier unik fotosamling
|